Vad betyder GY25 och varför är det bra för mig?
Istället för att bedömas efter varje enskild kurs, får du tillfälle att visa din kunskap i slutet av din utbildning i ämnet. På så sätt blir det mer fokus på din utveckling och vad du faktiskt har lärt dig under hela gymnasietiden.
Vad är skillnaden mellan kursbetyg och ämnesbetyg?
Med GY25 kommer ämnena att delas in i flera nivåer med varierande längd. Du får betyg på varje enskild nivå, men det är det sista godkända betyget som räknas när du är klar med ämnet. Betygsskalan A-F förändras inte. Med GY25 förändras också läroplanerna för ämnena. Det betyder att de olika nivåerna kan få annat innehåll än i det gamla systemet.
Så här skiljer sig systemen åt:
Kursbetyg (GY11)
- Ämnen delas in i kurser
- Betyg efter varje avslutad kurs (t. ex. Svenska 1, 2, 3)
- Slutbetyget innehåller flera betyg inom samma ämne
- Betygsskala A-F
- Gäller elever som redan går i gymnasiet
Ämnesbetyg (GY25)
- Ämnen delas in i nivåer
- Betyg efter varje avslutad nivå
- Det sista godkända betyget i ämnet blir ditt slutbetyg
- Betygsskala A-F
- Gäller elever som börjar gymnasiet hösten 2025
– Målet är att ge en helhetsbaserad bedömning av elevernas kunskaper inom ett ämne, där betyget sätts efter kunskapen i slutet av utbildningen. GY25 fokuserar på bildning och lärande. Idag är det många som känner stark stress och press kopplat till betyg. Med den nya reformen hoppas vi kunna flytta fokus till inlärning istället för prestation, berättar Lovisa Jansson, rektor på Kulturama Gymnasium.
Varför är GY25 bra för mig som elev?
Med ämnesbetyg får du större möjlighet att utvecklas inom ämnet under hela din gymnasietid. Du får större förståelse för helheten och kan använda dig av din kunskap i andra ämnen.
– Jag tror att det kommer bli tydligt för eleverna hur undervisningen hänger ihop. De kommer få utrymme att träna och utforska, utan att det alltid är skarpt läge. Det borgar för starka, trygga och kunniga individer som både ges tid att tänka färdigt och modet att ställa frågor. Vi vill skapa producenter – inte bara konsumenter av fakta, fortsätter Lovisa Jansson.
Noggranna förberedelser
Redan för två år sedan började förberedelserna inför GY25 på Kulturama. Rektor Lovisa Jansson leder det interna arbetet tillsammans med Kulturamas förstelärare, men också ett nätverk med 14 andra estetiska gymnasieskolor i landet. Tillsammans ser vi över utbildningarnas program, profiler och ämnen för att anpassa innehållet och undervisningen efter det nya skolsystemet.
Det första läsåret kommer behovet av internkommunikation att vara stort – både mellan skola och elever, och lärare emellan. För lärarnas del kan förändringen innebära nya läromedel och metoder, som de uppmuntras att utforska tillsammans.
– På Kulturama lyssnar vi på eleverna och deras upplevelser. För att GY25 ska lyckas behöver eleverna förstå upplägget och syftet bakom sin utbildning. Vi fortsätter med löpande utvärdering av undervisningen tillsammans med klassrepresentanterna och i samtal med elever på skolan i Kulturamahuset. Det är det bästa sättet att få feedback som vi kan agera på, berättar Lovisa.
Vill du veta mer om GY25 och Kulturama Gymnasium?
Varmt välkommen att höra av dig till Lovisa Jansson, rektor på Kulturama Gymnasium.