Konst & Design

Ut ur konsten in i reklamvärlden

Linnéa Gardefjord gick Konst och Design på Kulturama Gymnasium och arbetar idag som art director på reklambyrån King. Hon har bl.a. arbetat med Childhood, Polarpriset och ICA. Efter studenten började hon studera på lite olika utbildningar runt om i Stockholm och ägnade ett år åt att utforska sin konstnärliga ådra. "Efter det "lalla-runt-året insåg jag att det inte alls var konst jag skulle hålla på med."

Hur hittade du till reklamvärlden?

Under ett år efter studenten studerade jag medieteknik och 3D samt gick på Nyckelviksskolan. Men jag kände att tempot var alldeles för långsamt för mig. Det blev för mycket ”Nu ska vi penetrera hålformerna inom krokin i 3 månader” och baka bröd ihop...

Efter det "lalla-runt-året" insåg jag att det inte alls var konst som jag skulle hålla på med, så jag sökte in till Beckmans kvällsskola (Visuell kommunikation) och det passade mig perfekt. En lärare i kursen Reklam inspirerade mig jättemycket och jag märkte att han tyckte att jag var duktig. På kvällsskolan fick jag nys om ett jobb som AD-assistent på en byrå och började jobba där parallellt.

Jag sökte därefter till heltidsutbildningen Art Director på Berghs School of Communication och på examensdagen 2014 fick jag min nuvarande tjänst på reklambyrån King. Det är verkligen ett sjukt kul jobb! Tänk att man kan göra det jag gör på dagarna och ändå få betalt?!

Varför sökte du till Kulturama?

Jag hade gått bild och form på Erikssdalsskolan i Stockholm och var väldigt sugen på att fortsätta vidare på det spåret. Jag tänkte nog att jag skulle gå på Konstfack och bli illustratör eller jobba med mode på något sätt. Min mamma tyckte att jag skulle söka till Södra Latin (en "anrik" skola i Stockholm) men jag tyckte att det verkade alldeles för "pretto" och att de inte alls hade lika bra utrustning eller lokaler som Kulturama. Jag fick min vilja igenom och det blev Kulturama.

På vilket sätt hjälpte Kulturama dig att utvecklas?

Man kan säga att jag "åt allt" under mina år på Kulturama. Jag testade på att göra film, gick klassiskt måleri och fotade en hel del i studio. Det var nyttigt för mig. Jag hade också helt fantastiska lärare. Speciellt Ida Kriisa. Hon brann verkligen för oss elever. Hon var den första som sa att jag borde bli Art Director, men då visste jag inte alls vad det var.

Vad har du för framtidsplaner och framtidsvisioner idag?

Ett tag tänkte jag att jag skulle starta egen byrå, men just nu siktar jag på att främst arbeta på fler lyckade reklamprojekt. Jag är inte riktigt färdiglärd än. Jag har precis börjat med keramik och hittat tillbaka till det roliga med att göra saker med händerna. Att testa saker som blir fula och "få vara lite dålig". Det kanske är en klyscha men den känslan är väldigt befriande.

Vilka är dina bästa tips till de personer som drömmer om att få arbeta som AD?

  • Jag tror att det är bra att se hur det går till i verkligheten innan man börjar drömma. Antingen genom en praktikplats eller som ateljéassistent.
  • Gå en utbildning, i Sverige eller utomlands. Finns ju inget bättre än att få misslyckas och göra konstiga saker.
  • Tänk på att du bara blir bättre av att ta hjälp från andra.
  • Det är lika viktigt att komma på vad du INTE vill göra, som att komma på vad du faktiskt vill göra.
  • Var snäll. Punkt.

Relaterade artiklar

Konst & Design

Lärare i fokus när gymnasiet fyller 20 år

Inför Kulturamas 20-årsjubileum, berättar tre gymnasielärare som har jobbat sedan starten om bland annat digitaliseringen och hur undervisningen har utvecklats ...

Gymnasium
Publicerad:
Läs vidare om "Lärare i fokus när gymnasiet fyller 20 år"