Teater

Julia Dufvenius gästar Kulturama Studio Talks

”När jag gick scenskolan ville jag göra väldigt mycket rätt, men jag önskar att jag hade vågat göra mer fel. Om jag hade fått rikta mig till lärarna med mitt vuxna jag, så hade jag uppmuntrat lärarna att lägga lite mer vikt vid det jag faktiskt var bra på, så att man inte alltid varje dag behövde känna sig skitdålig. Att ibland få känna: Det här kan jag! Nu flyger jag!”

Kulturama Studio Talks har Julia Dufvenius som gäst. Kvällens moderator är Anna-Karin Hirdwall som intervjuar och ställer frågor. Anna-Karin undervisar på Kulturamas skådespelarutbildningar och hon känner Julia från Teaterhögskolan i Göteborg där de gick i samma klass 1996–1999.

I publiken sitter Kulturamas studerande från skådespelar-, musikal-, opera- och filmutbildningarna. Stämningen är koncentrerad och publiken är förväntansfull. Julia Dufvenius har gått den vägen som många av Kulturamas studerande önskar gå, via högskolan och ut i ett framgångsrikt yrkesliv.

Framgångsrik skådespelare

Julia är yrkesverksam skådespelare sedan 27 år tillbaka. Hon har stått på Stadsteaterns scen, men främst Dramatens scen i 19 år och bland annat gjort klassiker som En midsommarnattsdröm, Trettondagsafton, Kung Lear, Onkel Vanja, Ett dockhem, Tre systrar och Det blåser på månen.

Samtidigt har Julia en gedigen filmografi som inkluderar ett gäng serier och filmer. Julia har också läst in en bra bit över 200 (!) ljudböcker sedan 2011. ”Att berätta sagor är en av mina största drivkrafter”, säger Julia.

Teatern som en del av uppväxten

Julia fick under sin uppväxt följa med sin mamma Lena Dufvenius när hon jobbade med bland annat Nationalteatern. Julia berättar hur teatern blev en del av uppväxtmiljön: ”Jag blev förförd av öppenheten på teatern, där vuxna människor skojade, sminkade sig, killar klädde ut sig till tjejer och vice versa. Jag fascinerades av koncentrationen i rummet.

"Jag var hundra procent säker på att det var skådespelare jag skulle bli och att jag skulle gå scenskolan. Det var inte ’om jag kommer in’ på scenskolan, utan ’när jag kommer in’. Jag sökte scenskolan och kom inte in. Det blev något av en livskris för mig."

"När jag sedan kom in och gick scenskolan ville jag göra väldigt mycket rätt, men jag önskar att jag hade vågat göra mer fel. Pedagogiken som rådde handlade mycket om att bryta ner för att sedan bygga upp. Men jag tror inte på det. Om jag hade fått rikta mig till lärarna med mitt vuxna jag, så hade jag uppmuntrat lärarna att lägga lite mer vikt vid det jag faktiskt var bra på, så att man inte alltid varje dag behövde känna sig skitdålig. Att ibland få känna: Det här kan jag! Nu flyger jag! Jag skulle önska jag i tidigare ålder hade vågat göra mer misstag och varit mindre formbar. Till lilla Julia hade jag sagt ’ta det lugnt, du duger, gör mer fel!’”

Nyckeln till motivationen

En studerande på Kulturamas Skådespelarutbildning frågar Julia:

”Hur gör du för att hålla uppe motivation och energi så att du känner att du kan ’ge järnet’ varje föreställning?”
Julia svarar:
”Jag undersöker tillsammans med mina kollegor och regissören, vad är det vi ska förmedla och vad vill vi säga? Vad är det vi ska berätta? Det är nyckeln till min egen motivation. Sen ser jag skådespelare som elitidrottare; Man måste hålla sig fysiskt och psykiskt i trim. Vi ska hålla i gång och orka med mycket. Det är viktigt att må bra. Jag tar hand om mig, min fysiska kropp och mediterar för att få balans. Jag skämmer bort mig och försöker vara snäll mot mig själv.”

Julia tar också upp hur viktigt det är att som skådespelare se om sitt hus när det gäller ekonomi. Att det kan vara bra att vara ”business minded”. ”Gå med i teaterförbundet”, uppmanar Julia, ”vi behöver juridisk hjälp ofta. Om man har egna kreativa idéer som man vill förverkliga, kan man börja med ett enkelt format, som podcast eller korta sketcher”, tipsar hon.

Branschens baksidor och förbättringar

Julia pratar också om de baksidor som kan finnas i branschen, att man kan bli utsatt för obehagliga situationer, speciellt som ung skådespelare. ”Ibland var jag rädd för vissa personer på teatern”, berättar hon. Men Julia nämner också det stöd hon fått från äldre kvinnliga kollegor. ”Marie Göranzon på Dramaten var och är en mycket betydelsefull person för mig, hon har stöttat mig genom åren”, förklarar Julia.

Julia berättar hur hon engagerade sig i skådespelarnas upprop ”Tystnad tagning” och att det delvis har lett till drastiska förändringar och förbättringar. Men hon säger också att Metoo inte är över, att det fortfarande i vissa sfärer, råder en unken syn på kvinnor. ”Vi behöver fortsätta samtala om det med varandra, män och kvinnor, och vi behöver lyssna på varandra.”

Julia svara på de studerandes frågor. Stämningen är hög och festlig efter denna Studio Talk och det blir många skratt och bilder. Man kan verkligen konstatera att våra ambitiösa studerande fick en rad handfasta goda råd från en framgångsrik skådespelare som också hon varit ambitiös utöver det vanliga och arbetat hårt och effektivt. En vänlig själ, som verkar vilja bry sig om både sig själv och sin omgivning på ett väldigt behagligt sätt.

Relaterade artiklar

Porträtt på studerande
Teater

"Kulturama överträffade mina förväntningar"

Ida Vainionpääs liv tog en djärv vändning när hon beslutade sig för att lämna sitt arbete som ingenjör inom datateknik till att följa sin passion för skådespele...

Utbildning
Publicerad:
Åse Balko
Läs vidare om ""Kulturama överträffade mina förväntningar""
Alumn skådespelarutbildningen
Teater

"Idag jobbar jag som skådespelare"

Under 2015–2016 studerade Erik Enge på Kulturamas skådespelarutbildning år 2, en tid han minns som mycket givande. Idag arbetar han som skådespelare och använde...

Utbildning
Publicerad:
Åse Balko
Läs vidare om ""Idag jobbar jag som skådespelare""