Opera

Från Klassisk Sång till Operastudion

Hanna Rydén går sitt andra år på Stockholms Operastudio på Kulturama. Via heltidsutbildningen Klassisk Sång lyckades hon hitta sin sångröst och knipa en av platserna på den eftertraktade operautbildningen.

– Jag sökte faktiskt Opera – grund först, berättar hon. Men när jag pratade med juryn om vad jag egentligen ville ha ut av utbildningen så trodde de att Klassisk sång skulle passa mig bättre, eftersom jag ville ha tillbaka min sångteknik som hade försvunnit. Det är på Klassisk sång du kommer få det du behöver, sa de. Och det visade sig stämma väldigt bra. Man har en väldigt fin dialog med lärarna här redan från början.

Kärleken till den klassiska musiken

Den klassiska musiken har alltid varit en självklar del av Hannas liv. Hennes mormor och morfar var bägge framträdande inom den klassiska musikvärlden på sin tid och redan som bebis fick Hanna följa med på moderns dirigentkurs.
– Då hade jag en liten pinne som jag satt och dirigerade med. Klassisk musik har alltid varit en av mina stora passioner i livet.

Efter musikinriktningar på både högstadiet och gymnasiet fortsatte hon in i vuxenlivet med att studera klassisk sång i Piteå. Dessvärre, berättar hon, försvann den klassiska musiken tillfälligt då hon under några år valde att göra lite andra saker. Bl.a. att studera arkeologi, tyska och jazz. Men efter ett år av studier i Nya Zeeland kände hon att det var dags att återvända till den klassiska musiken.
– Jag hade inte sjungit alls på Nya Zeeland. Jag pluggade annat och hade inte möjligheter att öva. Men till slut bestämde jag mig för att hålla på med klassisk sång igen – vilket var lite av ett impulsbeslut. Jag ville verkligen tillbaka men eftersom det var lite sent påkommet så hittade jag Kulturama först då de hade öppet för sena ansökningar.

Tillbaka till musikstudierna

Målet med att återvända till musikstudierna var att utbilda sig till operasångerska och bli en del av det hon alltid älskat mest inom den klassiska musiken. Som nämnts tidigare sökte hon först in till Operastudion men rekommenderades av juryn att hitta tillbaka till sin röst via Klassisk Sång. Utbildningen Klassisk sång handlar framför allt om att bygga en stabil bas rent sångmässigt. Man ges individuella sånglektioner av en sångpedagog som man har genom hela utbildningen. På Operastudion fokuserar man istället på det sceniska och djupdyker i skådespeleriet och arbetet på scenen.
– Det är snäppet över att lära sig sångteknik, även om man fortfarande får hjälp med det givetvis, förklarar Hanna. Men det är inte det som ligger i fokus. Jag går fortfarande till samma sångpedagog som jag hade på Klassisk Sång. En fantastisk sångpedagog som jag trivs bra med.

FB_IMG_1559203310273.jpg

Utvecklingen på Kulturama

Utbildningen hjälpte henne att få sin röst tillbaka. Sångtekniken byggdes upp från grunden och blev i slutändan mycket bättre än tidigare.
– I och med att jag hade blandat in väldigt många andra genrer i det jag sjöng så hade min teknik blivit något slags hopplock som jag själv hittat på. Nu fick jag en väldigt solid bas att stå på. Jag skaffade mig nya och bättre vanor, bättre rösthygien och började sjunga på ett sundare sätt.

Utbildningen hjälpte henne även rent fysiskt. Eftersom klassisk sång är fysiskt krävande kunde det leda till ryggproblem och smärta för Hanna som har skolios.
– Men här, tack vare att man får så mycket hjälp med träning och att jobba med fysisk rörelse, så fick jag aldrig några ryggproblem, berättar hon och fortsätter med att förklara att utbildningen även utvecklade henne på ett personligt plan. Lärarna är väldigt, väldigt duktiga på att se vart man håller sig själv tillbaka. Då får man förbättra de områdena. Man blir utmanad men har alltid stöttning från sina lärare. Man blir väldigt sedd här som individ även om man är i gruppmiljö. Det är ju mycket utelämnande att sjunga och vi jobbar mycket i en masterclass-form hela tiden. Klassen är ju alltid där när man experimenterar och försöker hitta vad man håller på med. Vilket är väldigt bra som träning och studieform men som kräver att stödet finns där.

Om framtiden

Hanna berättar att hon allra helst skulle vilja börja arbeta på scener och produktioner efter utbildningen men som branschen ser ut, och eftersom hon inte har en formell kandidatexamen, så är det mer realistiska scenariot att hon kommer söka in på högskolor.
– Allra, allra helst vill jag hamna i det tyskspråkiga rummet. Tyskland eller Österrike. Dels för att jag har människor som betyder väldigt mycket för mig där och dels för att det är en bättre arbetsmarknad för klassiska musiker och sångare än här.

Avslutningsvis fortsätter hon att berömma sina lärare, deras förmåga att lära ut och understryker hur mycket hon uppskattar dem.
– Jag tycker att lärarna är det bästa med Kulturama. Vi har så himla bra lärare som ser till att fokus läggs på rätt grejer. Alla bryr sig mycket om oss studerande. Jag tycker att man får en jättebra kontakt med dem. Det känns verkligen att de älskar att lära ut och att de bryr sig om oss. Vi har också fantastiska pianister. Så duktiga pianister som vi har och att få jobba med dem här tror jag inte ens att man får på vissa högskolor. Sen så är det en bonus att jag tycker om min klass väldigt mycket också.